reisverslag April 2024

• Home
  • Informatiepagina's
  • reisverslag April 2024

Verslag van de reis 21 april t/m 29 april 2024.

Nog 1 nachtje slapen en dan vertrekt de reis.  Overal worden de koffers gepakt en de boodschappen zijn allemaal ingeslagen.

Zondagmorgen ,met een uurtje vertraging vertrokken we rond de klok van zevenen, op onze bedevaart naar Lourdes. De reis verliep voorspoedig en we hebben op een ongedwongen manier kennis met elkaar gemaakt. Op de parkeerplaats in België, met de toepasselijke naam, Nazareth, kregen we een lunchpakket. Onze pastorale begeleiding had weer mooie pelgrimsboekjes gemaakt en iedereen bad mee met de gebeden en zong voor zover mogelijk uit volle borst mee. Een van de pelgrims had voor de zekerheid een kokosmatje meegenomen. En zoals een van de foto,'s laat zien, is daar gelijk gebruik van gemaakt. Vele gesprekken onderling zorgden voor een heerlijke sfeer in de groep. Tegen half 6 waren we in het klooster in Lissieux waar Theresa van Lissieux heeft gewoond. Daar hebben we de welkomstviering mogen vieren in de kapel. Na de dienst hebben we mogen genieten van een eenvoudig maar lekkere maaltijd. Tegen een uur of 9 zochten de eersten hun bed op . Een aantal gasten en vrijwilligers beleven nog een uurtje zitten . Rond middernacht was iedereen in diepe slaap.

Maandag :
Vanmorgen vroeg  uit de veren en  iedereen was keurig op tijd bij het eenvoudige maar lekkere ontbijt
Rond de klok van 8 uur waren de koffers in de bus en de lunchpakketten gepakt zodat we 8.15 konden vertrekken naar onze eindbestemming Lourdes. Het weer onderweg was goed het zonnetje scheen maar buiten was het maar een graat of 10 met een koude wind.. Zodra we op de grote weg waren hebben we een ochtend gebed gebeden en samen liederen gezongen. in de middag genoten van een lekkere pic-nic en vervolgens weer op pad voor het laatste traject. Smiddags hebben we de film over Bernadette gekeken al ging dat niet helemaal goed want twee van de vier  beeldschermen in de bus vielen uit.. Even na achten waren we bij het hotel waar we gelijk aan tafel gingen. Daarna de koffers en persoonlijke spullen uit de bus. Verschillende mensen zijn nog even naar het heiligdom gewandeld en een aantal kozen er voor om na een slaapmutsje het  bed op te zoeken.

Dinsdag
Vanmorgen, na een voor sommige mensen lange en goede nachtrust eerst aan het ontbijt en daarna om 10 uur de openings viering in de Crypte. Pastoor Dominique had wederom een preek waar de vonken van afvlogen. Uiteraard heette hij ook iedereen welkom in Lourdes en hoopte dat iedereen met een bijna lege of lege rugzak teug kon op het einde van de bedevaard. Na het diner eerst een middag slaapje gedaan en vervolgens vertrokken naar de prairie om daar op het grasveld  een aantal schakels aan elkaar te verbinden.Een ieder kreeg een mooi armbandje met een tekst om zo de verbinding met elkaar te maken. Vervolgens hebben we de bedevaart kaars aangestoken en een ieder kon zijn of haar intentie in die kaars doen. Door het even vast houden van die kaars. savonds hebben we met de meesten van ons even gekeken naar de kaarsjes processie..

Woensdag
Begonnen met een rustig gedeelte doordat we na het ontbijt om 9.00 uur in de Pius X  kerk moesten zijn voor de internationale viering. De Pius X was bijna helemaal vol en wat heel mooi was om te zien is dat er vele jongeren waren. Kinderen tussen de 8 en 14 jaar. Meer als de helft van de kerk was jonger dan 20 jaar.  Heeft misschien ook iets te maken met de voorjaarsvakantie die hier in het zuiden van Frankrijk is begonnen. Na de viering allemaal even naar de kapper want de haren moeten wel goed zitten voor de groepsfoto. Na de lunch was het tijd voor een stadswandeling. Velen zijn er mee geweest en de meeste indruk maakte toch wel het Cachot . Het kleine kamertje in de voormalige gevangenis waar de familie van Bernadette een aantal jaren heeft moeten wonen. Na het avondeten hebben we met de hele grroep mee gelopen in de kaarsenprocessie. Doordat het heel druk was tijdens de processie was er niet veel aandacht voor de procesie maar moesten we veel aandacht besteden om de groep bij elkaar te houden. Dit was voor mij de eerste keer te ervaren dat de processie ook enorm chaotisch kan verlopen..

donderdag
Vroeg uiit de veren...... 7.30 uur Viering aan de grot . erg vroeg.... koud ..... maar op 2 druppeltjes na, alles droog gebleven. Dominique had wederom een mooie preek. en precies op tijd waren we klaar.  De rest van de morgen was er geen programma waardoor de pelgrims tijd hadden om boodschappen te doen of een wandeling in de omgeving te maken.. Als je over het heiligdom liep waren er overal groepjes pelgrims van ons te vinden. Smiddags hebben we de kruisweg voor de zieken gelopen . Bij de laatste twee staties kwam er een echte regen bui over ons heen. Hierdoor werd de sacrements processie ook ingekort door die te houden in de Pius X . Bij aankomst in het hotel moesten we eerst even droge kleren aantrekken om weer een beetje warm te worden.

Vrijdag
vanmorgen weer vroeg uit de veren want om 7.00 uur vertrok een grote groep betere lopers voor de grote kruisweg. Het was buiten koud maar het zonnetje liet zich toch wel van de goede kant zien. Half negen terug in het hotel voor het ontbijt. Rond de klok van tienen vertrokken voor een heerlijke dag naar de Pyreneeën. Het weer was goed en iedereen die mee was is naar boven geweest tot bij de watervallen. Op de parkeerplaats geluncht in het zonnetje. Tegen 4en terug en de rest van de dag heerlijk vrij. Velen gingen toch nog wel even bij de Lichtprocessie kijken of even een bezoekje brengen aan de grot of een kaarsje opsteken.

Zaterdag
Onze laatste dag van deze reis in Lourdes. Smorgens was het tegen 10en verzamelen bij het beeld van de gekroonde maagd op het heiligdom. Hier stonden Dominique en Riekje ons al op te wachten.  Vandaaruit zijn we in processie vertrokken na de baden. Hier hebben we water mogen halen in kruiken en zijn daarna,  naar een rustig plekje vertrokken,  waar we de handelingen van water zoals Bernadette de opdracht kreeg hebben herhaald:  Was uw handen en uw gezicht, drink van het water. Dit was voor ons allen een prachtig en sfeervol moment.
Smiddags hebben we de viering met handoplegging ( door Dominique ) gehad.  En er was ook een ziekenzalving voor sommige pelgrims tijdens de viering. Savonds was er gelegenheid om alle devotionalia te laten zegenen en de meesten vertrokken redelijk vroeg naar bed omdat de volgende dag een vroege drukke reisdag zou worden.

Zondag
6 uur smorgens aan het ontbijt en om precies 7 .00 uur vrtrokken naar Nevers. Na een voorspoedige reis met de nodige stops en onderweg deel 2 van de film van Bernadette te hebben gezien waren we rond half 5 in Nevers.  Dagkoffer naar de kamer gebracht en om 18.00 uur een gebedsviering in de kapel waar Bernadette ligt opgebaard. Om 19.00 uur aan tafel en toen nog even een kleine rondleiding door de tuin van het klooster waar Bernadette de laatste jaren van haar  leven heeft gewoond. De dag afgesloten met een gezellig samenzijn in de recreatiezaal.

Maandag
Om 8.00 uur vertrokken na een eenvoudig maar prima ontbijt . De laatste reisdag terug naar Nederland.. Via Parijs waar we werden omgeleid ivm de nodige ongelukken en daaruit ontstaande file's. We waren toch keurig op tijd in Nederland waar we in Nuland , van een gedeelte van de Pelgrims afscheid hebben genomen. Vervolgens naar Holten waar we weer afscheid moesten nemen en tot slot was de bus om 21.15 in De Lutte .
Terug kijken kunnen we op een zeer geslaagde week met vele hoogte punten. momenten van grote vreugde maar ook momenten van verdriet en emotie die langs kwamen.