reisverslagen 2023

• Informatiepagina's
  • reisverslagen 2023

Vanaf zaterdag 14 oktober tot  zondag 22 oktober verschijnt hier dagelijks een kort verslag van de bedevaart reis reis naar Lourdes.

Zaterdag:
Een mooie reisdag gehad. Kennis gemaakt met elkaar en de eerste adressen zijn al uitgewisseld. Slapen vanacht in Lissieux en morgenvroeg naar Lourdes

Zondag ;Vanmorgen vroeg vertrokken uit Lissieux.
iedereen in opperbeste stemming want vandaag zijn we echt onderweg naar Lourdes en komen daar ook werkelijk tegen 19.00 uur aan. Onderweg veel gezien, gezongen, gebeden en gepraat. iedereen in opperbeste stemming.

s'Middags hebben we in de bus de film van Bernadette bekeken en iedereen was hiervan behoorlijk onder de indruk.
Om 19.15 aan tafel en heerlijk gegeten. Koffers naar de kamer en uitgepakt. en toen met een grote groep naar het heiligdom om even Maria goedenavond te wensen en te vertellen dat we deze week bij haar op visite zijn. Iedereen redelijk vroeg naar bed want morgen weer vroeg op omdat we om half acht de viering aan de grot hebben. hierover morgen meer.

Maandagmorgen
Vanmorgen iedereen vroeg op want om 07.30 Was er de viering aan de grot. We waren mooi op tijd want de viering voor ons liep ook nog eens 10 minuten uit.
Mooi om in het donker te beginnen en dan langzaam naar het schemer te gaan en op het eind van de viering was het licht. Het gelegenheids koortje was goed op dreef en iedereen zong ook mee.
Daarna met zijn allen gauw aan het ontbijt.  Tegen 10 uur vertrokken voor een kort bezinningsmoment in de openlucht waar we het hebben gehad over een kapel bouwen. Op het eind van dit samenzijn mocht iedereen een klein ( zelfgemaakt door een aantal pelrims uit Zutphen ) kappelletje in ontvangst nemen om af en toe nog eens terug te denken aan deze week. Daarna hebben we nog even de bedevaartskaars aangestoken en geplaatst de daarvoor bestemde  huisjes waar al vele kaarsen stonden. Een ieder kon zijn of haar intentie in deze kaars overbrengen.
Vanmiddag gaan we een stadswandeling maken..
De lift deed het weer en daarom een bezoek gebracht aan de begraafplaats , een mooie beelden winkel met expositie en uiteraard het cachot en de molen.  ook weer emotionele elementen maar ook een lach en een kleine traan . wederom een geslaagde dag volgens een paar pelgrims

dinsdag in Lourdes .Een dag met vele mooie momenten. vanmorgen de eucharistieviering in de ST Patrick kapel. Onze diaken die we bij ons hebben was verbaasd dat daar ook nog een kapel was. hij was voor de 28ste keer in Lourdes maar nog nooit in deze kapel geweest.
Daarna de groepsfoto gemaakt en s'middags een aantal kerken op het Heiligdom bezocht. Iedereen was onder de indruk van de rozenkranskerk met de mooie mozaïek afbeeldingen.
We werden daar verwelkomt door een zangeres die het Panis Angelicus zong. in een woord geweldig. savonds was iedereen vrij om zelf iets te doen en een aantal pelgrims heeft meegezongen tijdens de licht processie. weer een mooie dag vol herinneringen .gemaakt.

woensdag morgen na het ontbijt gelijk naar de Bernadette kerk om daar de internationale viering te mogen mee maken. Deze week is de Pius X basiliek gesloten van wege een symposium waardoor de viering in de Bernadette kerk was. Erg mooi ook maar wel anders dan in de Pius X. Maar de pelgrims waren dik tevreden met wat ze kregen. Na het eten hebben we met bijna de hele groep de kruisweg voor de zieken gelopen. Erg emotioneel en ontroerend, op het einde van de kruisweg mocht iedereen een vlinder ontvangen als teken van nieuw leven. Daarna met een grote groep de sacramentsprocessie meegelopen . Deze was in het geheel buiten
.

Share our website